top of page

Overleven en vliegen op de Grevelingen: Een spectaculaire derde clubwedstrijd

Afgelopen zondag stond er een serieus potje zeilen op het programma. Met een windkracht van 20 tot 25 knopen transformeerde de Grevelingen in een klotsende bak met flinke golven. Dit was geen relaxed middagje toeren; dit was topsport in de puurste vorm!

Met acht boten aan de start beloofde het een spectaculaire middag te worden. Iedereen was vanaf het startschot direct goed weg voor een mooie start aan de wind. Het tactische spel begon met een pittig kruisrak (upwind) richting Bruinisse. Eenmaal daar sloeg de vlam pas écht in de pan: met halve wind sjeesde de vloot in recordtempo richting de Grevelingenton. Daarna was het tijd om ruimwinds af te kruisen naar Herkingen en door te knallen over vlak water naar de boei bij het Vuur, om vervolgens weer op te kruisen richting de finish/startlijn voor de volgende ronde.


Het was voor iedereen flink aan de bak: continu de schoten erbij houden, scherp sturen en met man en macht proberen de controle te bewaren. Af en toe voelde het op de golven zelfs meer als overleven dan als zeilen!

Voor twee deelnemers was de eerste ronde dan ook avontuur genoeg. Anouk en haar vader (op de Dart 18), Josje (solo op de Dart 18), Filip & Gerd (op de Nacra500) besloten na één ronde dat ze het wel geloofden. Zij zochten verstandig en lekker rustig de kant weer op.


De overige vijf teams denderden vol adrenaline door naar de tweede ronde. Dat leverde prachtige beelden op. Coen & Koen wilden bij het passeren van de finishlijn na de eerste ronde wel even laten zien dat hun Carbon 20 écht kan vliegen. Dat resulteerde in een spectaculaire manoeuvre waarbij het even spannend werd, maar met het nodige kunst- en vliegwerk wisten ze de boot recht en zichzelf aan boord te houden!

Minder fortuinlijk, maar minstens zo spectaculair, waren Niek en zijn vader op de Inter 20. Zij gingen helaas een keertje om en hebben noodgedwongen een tijdje liggen dobberen voordat ze de catamaran weer recht hadden.


Uiteindelijk leverde de dag een verrassende winnaar op. "The Flying Dutchman" kwamen met hun Carbon 20 weliswaar als eerste over de streep, maar Henk & Sjors voeren een loeistrakke wedstrijd. Na de berekening van de handicap bleken zij er met de winst vandoor te gaan, met welgeteld 40 seconden voorsprong op de mannen van de Carbon 20! Edwin & Ron pakten een mooie derde plek op de Tornado, op de vierde plek vonden we Mike & Harmen op hun F16; zij voeren zo geruisloos en onopvallend hard dat ze bijna onzichtbaar waren gebleven 😉en Niek en zijn vader knochten zich na hun zwempartij knap naar de vijfde plaats.


Eenmaal allemaal veilig terug op de kant bleek de balans gelukkig mee te vallen: niemand had ernstige schade aan het materiaal, al waren er bij twee boten wel zeilers letterlijk door de trampoline gezakt van de krachten!

De timing van deze pittige general repetitie was overigens perfect. Na het zeilen kon iedereen meteen de boot gaan afbreken en klaarmaken voor transport. Volgend weekend staat namelijk de legendarische Ronde van Texel op het programma en de vloot van Catclub Bru is er helemaal klaar voor!


De dag werd traditiegetrouw gezellig afgesloten op de club. Onder het genot van een koud biertje en warme broodjes knakworst werden de wildste verhalen en manoeuvres nog eens uitgebreid doorgenomen, waarna iedereen voldaan (en waarschijnlijk met wat spierpijn) op tijd naar huis ging.

Op naar Texel, zet hem op allemaal! ⛵💨







 
 
 

Opmerkingen


© Copyright 2025. CatClubBru | Website door de Websitecommissie

bottom of page